အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား ဖြင့္လွစ္မည့္အခ်ိန္ နီးကပ္လာသည္ႏွင့္အမွ်
ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားတြင္ ကုိယ္စီပူပန္မႈမ်ား ျမင့္တက္လာသည္။
ေငြေၾကးတတ္ႏုိင္ေသာ မိဘမ်ားအၾကား မိမိရင္ေသြးကို အစုိးရေက်ာင္းအပ္မည္လား၊
ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းတက္ေစမည္လား၊ အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းထားမည္လား
ဒြိဟစိတ္မ်ားျဖင့္ ဗ်ာမ်ားေနၾကသလုိ အေျခခံလူတန္းစားမ်ားအတြက္
ကုန္ေစ်းႏႈန္းႀကီးျမင့္ခ်ိန္ ေက်ာင္းစရိတ္အတြက္ ရင္ပူေနၾကရျခင္းျဖစ္သည္။
ယခင္က ပညာေရးအခြင့္အလမ္းအတြက္ အစုိးရေက်ာင္းမ်ားကိုသာ အားထားေနခဲ့ရာမွ
ယခုႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းအေရအတြက္ ပုိမုိမ်ားျပားလာသလုိ
အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ား၏ ေစ်းကြက္လည္း ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔လာေနသည္။
ဦးသိန္းစိန္အစုိးရသက္တမ္း သုံးႏွစ္ျပည့္ေျမာက္ခဲ့ၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း
အေျခခံပညာအတြက္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား မရွိေသးေပ။ ပညာေရးဥပေဒႏွင့္
မူ၀ါဒမ်ား တိတိက်က် ထြက္လာမႈမရွိေသးေပ။ ယင္းအခ်က္က ျပည္သူမ်ား၏
အစုိးရေက်ာင္းပညာေရး အေျပာင္းအလဲ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကုိ ေမွးမွိန္ေစသည္။
ပုဂၢလိကပညာေရးအခြင့္အလမ္းကို ေရြးခ်ယ္ရန္ တြန္းအားေပးေနသလုိ
အစုိးရေက်ာင္းမ်ားသည္ ေက်ာင္းသား၊ ဆရာအခ်ဳိးကြာဟခ်က္ႀကီးမားေနျခင္း၊
သင္ေထာက္ကူပစၥည္း လုံေလာက္မႈမရွိျခင္းႏွင့္ သင္ၾကားမႈနည္းစနစ္ပုိင္းဆုိင္ရာ
အားနည္းခ်က္မ်ားရွိေနသည္။ ၂၁ ရာစု၏ ပညာေရးလုိအပ္ခ်က္ကို
ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္ရန္ အခက္အခဲမ်ားစြာရွိေနသည္။
အစုိးရ၏ ေကာင္းမြန္ေသာ ပညာေရးဥပေဒသစ္ကုိ ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနေသာ ေက်ာင္းသားမိဘ
အမ်ားအျပားရွိေနသည္။ သုိ႔ေသာ္ လက္ရွိ လႊတ္ေတာ္တြင္ ေဆြးေႏြးေနဆဲ
အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒကိုၾကည့္၍ ေက်ာင္းသားမိဘႏွင့္ ပညာေရးေလ့လာသူမ်ား
အားမလုိအားမရျဖစ္ေနသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္က ျပ႒ာန္းထားေသာ အေျခခံပညာသင္႐ုိးၫႊန္းတမ္းမ်ားသည္ ၂၀ ရာစုက
ေရးဆြဲထားျခင္းေၾကာင့္ ေခတ္ေနာက္က်က်န္ေနျခင္းႏွင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား
လစာေငြနည္းပါး၍ ေက်ာင္းသားအေပၚ အာ႐ုံစုိက္မႈအားနည္းႏုိင္ျခင္းတုိ႔အေပၚ
ဖခင္တစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုေအာင္ေအာင္ထြန္းက စုိးရိမ္ေနသည္။
‘‘ပုဂၢလိကေက်ာင္းမွာ ထားခ်င္ေပမယ့္ ကုိယ့္ရဲ႕၀င္ေငြနဲ႔ ကေလးကို
အဆုံးတိုင္ထားႏုိင္မွာလားဆုိတဲ့အခ်က္က အေရးႀကီးဆုံးပဲ။ အခုခ်ိန္မွာ
ထားႏုိင္တယ္ဆုိေပမယ့္ မနက္ျဖန္ ဘာျဖစ္မလဲဆုိတာက အေရးႀကီးဆုံးေမးခြန္းပါ’’ဟု
မိမိရင္ေသြးပညာေရးကို အစုိးရေက်ာင္းတြင္ စတင္ေစရန္ ဆုံးျဖတ္ထားေသာ
ကိုေအာင္ေအာင္ထြန္းကေျပာသည္။
အစုိးရေက်ာင္းမ်ားသည္ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားထက္ ပညာသင္ယူစရိတ္သက္သာျခင္း၊
က်ယ္၀န္းေသာ ေက်ာင္းပရ၀ဏ္တြင္ လူတန္းစားမ်ဳိးစုုံႏွင့္
ထိေတြ႕ဆက္ဆံခြင့္ရရွိျခင္းကဲ့သုိ႔ေသာ အားသာခ်က္မ်ားရွိေနသည္။ ထုိနည္းတူ
အလြတ္က်က္မွတ္ရေသာ အေလ့အထ၊ က်ဴရွင္ယူရေသာစနစ္ဆုိးႀကီးလည္းရွိသည္။
ယခုႏွစ္ပုိင္းတြင္ ေငြေၾကးအေတာ္အသင့္တတ္ႏုိင္ေသာ လူလတ္တန္းစားမိဘမ်ားသည္
မိမိရင္ေသြးကို အစုိးရေက်ာင္းတြင္ ပညာသင္ယူေစၿပီး ေက်ာင္းပိတ္ခ်ိန္၌
အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ တက္ေရာက္ေစေသာအေလ့အထ ေခတ္စားလာေနသည္။
‘‘အစ္မကေတာ့ ကေလးကို အစုိးရေက်ာင္းပဲထားမွာပါ။ စေန၊ တနဂၤေႏြပိတ္ရက္ေတြမွာ
အဂၤလိပ္စာေက်ာင္းေတြကိုပုိ႔မယ္။ ကေလးပညာေရးအေပၚ စိတ္ပူမႈရွိတယ္။
အစ္မစိတ္ထင္ ကေလးေတြရဲ႕အခြင့္အေရးကို ပိတ္ထားသလုိပဲ။ ဥပမာ
မာလ္တီမီဒီယာအခန္းေတြရွိေနေပမယ့္ ကေလးတုိင္းမသုံးရဘူး။ ၿပီးေတာ့ ကေလးေတြကို
အိမ္စာအရမ္းေပးတယ္။ အဲဒါကို မႀကဳိက္ဘူး’’ဟု
တစ္ႏွစ္ခြဲအရြယ္သားဦးမိခင္ျဖစ္သူ ေဒၚကလ်ာေအာင္ကေျပာသည္။
ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအေနျဖင့္ ကေလး၏ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္မ်ားကို
ဂ႐ုျပဳၾကည့္႐ႈေပးေစရန္ ဆႏၵရွိေနၿပီး ကေလးမ်ား ေက်ာင္းစာ၊ အိမ္စာ၊
က်ဴရွင္စာမ်ားျဖင့္ ပင္ပန္း၍ အားလပ္ခ်ိန္နည္းပါး ဖိအားမ်ားေနသည္ကုိ
မလုိလားေၾကာင္း သူမကဆုိသည္။
အလြတ္က်က္စနစ္ႏွင့္ စာေမးပြဲဦးတည္ေသာပညာေရး ထြန္းကားလာမႈကို
စိတ္ကုန္လာၾကေသာ မိဘမ်ားအတြက္ ပုဂၢလိကပညာေရးက အားကုိးစရာ
ေကာက္႐ုိးတစ္မွ်င္ျဖစ္လာသည္။ သုိ႔ေသာ္ ပုဂၢလိကပညာေရးသည္လည္း
ပညာေရးအရည္အေသြး အာမခံမႈႏွင့္ မူ၀ါဒပုိင္းဆုိင္ရာလုိအပ္ခ်က္မ်ားရွိေနၿပီး
ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားအတြက္ စြန္႔စားခန္းတစ္ခုျဖစ္ေနသည္။
‘‘မႏွစ္က ၃၈ ရာခုိင္ႏႈန္း ေက်ာင္းလခတက္ဖုိ႔လုပ္တာ ဆႏၵျပလုိက္လုိ႔
၁၈ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ တုိးလုိက္တယ္။ အခုဒီႏွစ္ ၁၁ ရာခုိင္ႏႈန္း
ထပ္တုိးမယ္ေျပာတယ္။ မႏွစ္က အေမရိကန္ေဒၚလာ ၉၈၀၀ သြင္းရတယ္။ ဒီႏွစ္
တစ္ေသာင္းေက်ာ္သြားမယ္။ အဲဒီေက်ာင္းကထြက္လုိက္ၿပီ။ တျခားေက်ာင္း
ေျပာင္းအပ္ထားတယ္။ ေက်ာင္းစရိတ္တုိးယူရင္ ပညာေရးလည္းျမင့္လာရမွာေပါ့။
ပညာေရးက ဒီအတုိင္းပဲ’’ဟု လႈိင္ၿမိဳ႕နယ္ရွိ အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းတစ္ခုမွ
ေက်ာင္းသားမိခင္တစ္ဦးကေျပာသည္။
အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ား၏ ေက်ာင္းလခေကာက္ခံေနမႈႏွင့္
ပညာအရည္အေသြးအာမခံမႈတုိ႔အေပၚ အစုိးရက ဥပေဒႏွင့္မူ၀ါဒမ်ားခ်မွတ္၍
ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ မိဘမ်ား၏အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေပးေစလုိေၾကာင္း
သူမကဆုိသည္။
အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ားသည္ အစုိးရက အသိအမွတ္ျပဳထားျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္
ပညာေရး (သုိ႔မဟုတ္) ေငြေၾကးျပႆနာအခက္အခဲ ေပၚေပါက္ပါက မိမိတုိ႔ဘာသာ
ရင္ဆုိင္ေျဖရွင္းၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ အႀကီးအကဲတစ္ဦးက
ေျပာထားဖူးသည္။
အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အေျခခံပညာသင္ယူၿပီးဆုံးေသာ
ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ျပည္တြင္းအစုိးရတကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားသို႔
တက္ေရာက္ခြင့္မရရွိေပ။အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ားသည္ အဂၤလိပ္ဘာသာစကားကို
အသုံးျပဳ၍ ယူေကႏွင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံတုိ႔၏ သင္႐ုိးၫႊန္းတမ္းျဖင့္
သင္ၾကားပုိ႔ခ်ျခင္းျဖစ္သည္။ ယင္းအခ်က္က ျမန္မာကေလးငယ္မ်ားကို
ျမန္မာဘာသာစကား၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈတုိ႔ႏွင့္ အလွမ္းေ၀းသြားသည္။
မိမိေနထုိင္ႀကီးျပင္းေသာႏုိင္ငံ၏ မိခင္ဘာသာစကား နားလည္တတ္ကြၽမ္းမႈ
အားနည္းေစျပန္သည္။
‘‘အဲဒီတစ္ခ်က္က ကြၽန္မတို႔ႏုိင္ငံအတြက္ အရမ္းအေရးႀကီးတဲ့ကိစၥပါ။
ႏုိင္ငံတကာမွာေတာင္ သင္ၾကားေရးကို မိခင္ဘာသာစကားနဲ႔ သင္ၾကားတာကို
အားေပးေနၾကတယ္။ မိခင္ဘာသာစကား အေျချပဳသင္ၾကားမႈကလည္း အေအာင္ျမင္ဆုံးပါပဲ။
ဘာသာစကားမူ၀ါဒကို ျပန္ေျပာင္းသင့္တယ္လုိ႔ထင္တယ္’’ဟု
အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အဂၤလိပ္ဘာသာစကား
အေျချပဳသင္ၾကားမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ Thinking Classroom Foundation မွ
ေဒၚသူသူမာကေျပာသည္။
အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ားသည္ သင္႐ုိးၫႊန္းတမ္းအားေကာင္းမႈ၊
လြတ္လပ္စြာလႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ႏုိင္မႈတုိ႔ေၾကာင့္ အားသာခ်က္မ်ားရွိေနသည္။
သုိ႔ေသာ္ လူနည္းစုသာ လက္လွမ္းမီေသာ အခြင့္အေရးျဖစ္သည္ကို
သတိျပဳေစလုိေၾကာင္း ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး
ႏုိင္ငံလုံးဆုိင္ရာကြန္ရက္(NNER) အဖြဲ႕၀င္ ေဒၚသူသူမာကဆုိသည္။
ပညာသင္ႏွစ္၊ သုံးႏွစ္ေျမာက္ၿပီျဖစ္ေသာ ကိုယ္ပုိင္ေက်ာင္းမ်ားသည္လည္း
ေအာင္ခ်က္ျမင့္မားေရး ဦးတည္ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းေၾကာင့္ ပညာေရးအရည္အေသြး
အားနည္းခ်က္ရွိဆဲျဖစ္သည္။
‘‘ပတ္၀န္းက်င္ေျပာင္းသြားတာပဲရွိမယ္။ တကယ့္အရည္အေသြးပုိင္းက
သိပ္ကြာမယ္မထင္ဘူး။ ဖတ္စာအုပ္ကို အေျခခံတဲ့နည္းကုိပဲ သြားေနတာေလ။
ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းကေတာ့ စာသင္ခန္းမွာ လူနည္းနည္းနဲ႔ သင္ႏုိင္မယ္။
ပုိဂ႐ုစုိက္ႏုိင္မယ္’’ဟု ကိုယ္ပုိင္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ေဒၚသူသူမာက
သူမ၏အျမင္ကုိေျပာသည္။
ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းမ်ားအေနျဖင့္လည္း ဂုဏ္ထူးရေက်ာင္းသား
မ်ားမ်ားေမြးထုတ္ျခင္းႏွင့္ ေအာင္ခ်က္ျမင့္မားေရး၀ဲဂယက္မွ
႐ုန္းမထြက္ႏုိင္ေသးေပ။ ယင္းမွာ ေက်ာင္းသားမိဘမ်ား၏
သေဘာထားအျမင္မ်ားအေပၚတြင္လည္း မူတည္ေနေၾကာင္း
ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းတည္ေထာင္ထားသူတစ္ဦးက ဆုိသည္။
တကၠသိုလ္၀င္ခြင့္စနစ္သည္ တကၠသိုလ္စာေမးပြဲတြင္ အမွတ္အမ်ားဆုံးရရွိမႈေပၚတြင္
အေျခခံေနျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားအေနျဖင့္ ေအာင္ခ်က္ျမင့္မား၍
ဂုဏ္ထူးအထြက္မ်ားေသာ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းမ်ားကို
ဦးစားေပးေရြးခ်ယ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။
အစုိးရေက်ာင္း၊ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းႏွင့္ အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းမ်ား၏
အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ စစ္ကုိင္းပညာေရးတကၠသိုလ္၊
ပညာေရးစိတ္ပညာဌာန၊ အၿငိမ္းစားပါေမာကၡဌာနမွဴး
ေဒၚႏုႏု၀င္းတင္က‘‘ေက်ာင္းသားေတြအေပၚမွာ စစ္မွန္တဲ့ေမတၱာ၊ ေစတနာထားတဲ့၊
အရည္အခ်င္းျပည့္စုံတဲ့ ဆရာမ်ားမ်ားရွိတဲ့ေက်ာင္းက အေကာင္းဆုံးပါ။
ေက်ာင္းသုံးမ်ဳိးလုံးမွာ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။
ကိုယ္ပုိင္ေက်ာင္းတုိ႔၊ အင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းတုိ႔ဆုိတုိင္းလည္း
အထင္ႀကီးလို႔မရသလုိ အစုိးရေက်ာင္းတုိင္းလည္း အထင္ေသးလုိ႔မရပါဘူး။
သက္ဆုိင္ရာေက်ာင္းရဲ႕ စီမံခန္႔ခြဲမႈနဲ႔ ဆရာေတြအေပၚမွာ
မ်ားစြာမူတည္ေနပါတယ္’’ဟု သုံးသပ္သည္။
မည္သုိ႔ဆုိေစ အစုိးရေက်ာင္းထက္ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားတြင္
မိမိရင္ေသြးပညာေရးအပ္ႏွံလုိေသာ ေက်ာင္းသားမိဘအေရအတြက္မွာ ၿမိဳ႕ျပတြင္သာမက
ေက်းလက္ေဒသတြင္ပါ ျမင့္တက္လာသည္။ တအိအိႏွင့္ က်ဆင္းလာေနေသာ
ပညာေရးအရည္အေသြးကို ပုဂၢလိကပညာေရးျဖင့္ က်ားကန္ထားလုိသူမ်ားျပားလာသည္။
‘‘အဓိကက ပံ့ပုိးမႈမလုံေလာက္ဘူး။ ကြၽန္ေတာ့္သားကို အျမင္က်ယ္ေစခ်င္၊
သြားတတ္လာတတ္ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ ၿပဳိင္ဆုိင္မႈမ်ားလာတဲ့အတြက္
ေတာ္႐ုံသင့္႐ုံမရေတာ့ဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ႀကဳိတင္ျပင္ဆင္ေပးတာပါ’’ဟု
ပဲခူးၿမိဳ႕နယ္၊ ပ်ဥ္ပုံႀကီးေက်းရြာမွ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊
ေျမာက္ဥကၠလာပၿမိဳ႕နယ္တြင္ ၎၏သားကုိ ေဘာ္ဒါေက်ာင္းအပ္ႏွံထားေသာ
ဦးမင္းသန္႔ကေျပာသည္။
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သည္ အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒၾကမ္းကို အတည္ျပဳထားၿပီး
ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာမိတ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကလည္း
ဘက္စုံလႊမ္းၿခဳံႏုိင္ေသာ ပညာေရးက႑ ေလ့လာသုံးသပ္မႈလုပ္ငန္း (CESR)ျဖင့္
ျမန္မာ့ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ အစီအစဥ္မ်ား ေရးဆြဲေနသည္။
စစ္အစိုးရလက္ထက္တြင္ ခ်မွတ္ခဲ့ေသာ ပညာေရးစနစ္ဆုိးေၾကာင့္
ဆယ္စုႏွစ္ငါးခုေက်ာ္အတြင္း အဘက္ဘက္မွ နိမ့္က်ခဲ့ေသာ ျမန္မာ့ပညာေရးက႑ကို
လက္က်န္သမၼတသက္တမ္းတြင္ ဦးသိန္းစိန္အစုိးရက ေကာင္းမြန္ေသာ
ပညာေရးဥပေဒတစ္ရပ္ျပ႒ာန္းကာ လမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚ ျပန္ေရာက္ေစမည္လားဆုိသည္က
မိသားစုမ်ား၏အနာဂတ္၊ ႏုိင္ငံ့အနာဂတ္အတြက္ အေရးႀကီးလွသည္။
7day news jornal