4 Jun 2014

လုပ္အားခ၊ လမ္းပိတ္ဆို႔မႈ နဲ႔ ေန႔စဥ္ဘဝ


႐ံုးေလွကားေပၚသို႔ အေမာတေကာ ေျပးတက္သြားေသာ္လည္း ေနာက္က်သြားၿပီျဖစ္ေၾကာင္း လက္ပတ္နာရီကိုၾကည့္ရင္း ေမေဇာ္ဦးတစ္ေယာက္ သိ လိုက္သည္။ အ မ်ားႀကီးမဟုတ္။ ၂ မိနစ္စြန္းစြန္းသာ။ တစ္လအတြင္းပင္ ႏွစ္ႀကိမ္ေနာက္က်ၿပီးျဖစ္ရာ ထိုေန႔ႏွင့္ေပါင္းလွ်င္သံုး ႀကိမ္ျဖစ္ေခ်သည္။ စုစုေပါင္းလုပ္အားခ တစ္ေထာင့္ေလး ရာ ျဖတ္ခံလိုက္ရၿပီ ျဖစ္ သည္။ ဒဂံုဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕နယ္မွ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ထဲသို႔ အလုပ္ဆင္းလာရသူတစ္ဦးအဖို႔ နံနက္ ၅ နာရီဆိုပါက အိပ္ရာက ထေနရၿပီ။

”တကယ္ဆို ဒဂံုကေန ၿမိဳ႕ထဲကို လမ္းမပိတ္ဘူးဆိုရင္ တစ္နာရီ စြန္းစြန္း ေလးပဲ ၾကာတယ္”
သို႔ေသာ္ ထိုတြက္ခ်က္မႈမွာ အလုပ္ မျဖစ္ေတာ့ေၾကာင္း မနက္အိပ္ရာထ သည္ႏွင့္ ႐ံုးခ်ိန္အမီေရာက္ရန္ လမ္းတြင္ပံုမွန္ၾကာခ်ိန္အျပင္ လမ္းပိတ္မည့္ အခ်ိန္မ်ား၊ ဘတ္စ္ကား မွတ္တုိင္မွာ ေက်ာက္ခ်ရပ္ေနမည့္အခ်ိန္မ်ားကို ထည့္တြက္လာရသည္ဟု သူက မဲ့ၿပံဳးၿပံဳးရင္း ေျပာသည္။ ယခုေတာ့ ၿမိဳ႕ထဲသို႔ ႐ံုးခ်ိန္မီ ေရာက္ရန္ ႏွစ္နာရီေက်ာ္နီးပါးကို ကား ေပၚတြင္ စေတးခဲ့ရသည္။ လမ္းမွာ ကားပိတ္တာက ကိုယ္ထင္တာထက္ ပိုၾကာတဲ့ေန႔ဆိုေသၿပီဟု ဆိုသည္။  သူမကဲ့သို႔ပင္ နံနက္႐ံုးခ်ိန္ေနာက္ က်၍ လစာျဖတ္ ခံရ သည့္ ဝန္ထမ္းမ်ားစြာ ဒုနဲ႔ေဒး ရွိေနျခင္းက ေခတ္ကာလ၏ သေကၤတတစ္ခု ျဖစ္လာသည္။

ႀကီးထြားႏႈန္းျမန္ယာဥ္ေၾကာပိတ္ ျပႆနာ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လမ္းမမ်ားသည္ လက္ရွိကားအစီးအေရအတြက္ဆိုလွ်င္ ျပည့္က်ပ္ေနၿပီဟု မဆိုႏုိင္ေသးေၾကာင္း ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ JICA အဖဲြ႕မွ အႀကံျပဳခ်က္အရ သိရသည္။ ထိုအခ်က္ သည္ လက္ေတြ႕ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ပါက အဘယ္ေၾကာင့္ကြာျခားေနရပါသနည္း။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီး၌ လူက်ပ္၊ ကားက်ပ္ျဖစ္ေနသည္မွာ အစိုးရသစ္ သက္တမ္း တစ္ခုလံုး နီးပါး ရွိေတာ့မည္ ျဖစ္သည္ဟုလည္း ဆိုၾကသည္။ ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္လာပါက ယာဥ္ေၾကာပိတ္မည့္ ျပႆနာႀကီးထြားလာၿမဲ ျဖစ္သည္ဟု ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ႐ံုးမွ ႏုိင္ငံေရးအႀကံေပး ဦးကိုကိုလိႈင္က ေျပာသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္သာမက ထိုင္းႏွင့္စင္ကာပူႏုိင္ငံတို႔တြင္လည္း ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ခါစတြင္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ တြင္ ယခုထက္တိုင္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔ မႈ ျပႆနာ ရွိေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိင္းႏုိင္ငံက ထိုျပႆနာကိုေျဖရွင္း ရန္ မိုးပ်ံလမ္းမ်ား တည္ေဆာက္သည္။ 
 
ၿမိဳ႕ပတ္အျမန္လမ္းမ်ား တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ မိုးပ်ံရထား၊ ေျမေအာက္ရထားလမ္းမ်ား တည္ေဆာက္ၿပီး အမ်ားျပည္သူ ခရီးသြားလာမႈကို အတုိင္းအတာတစ္ခုထိ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕ေစခဲ့သည္။
စင္ကာပူႏုိင္ငံတြင္လည္း ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္ကိုျဖတ္ေသာ လမ္းမမ်ားကို ဦးစားမေပးဘဲ ၿမိဳ႕ပတ္လမ္းမ်ားကို ဦးစားေပး ေဖာက္လုပ္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ မိုးရြာခ်ိန္ႏွင့္ ႐ံုးဆင္း၊ ႐ံုးတက္ခ်ိန္ဆုိလွ်င္ ကားမ်ားတေရြ႕ေရြ႕သြားေနရဆဲကို စင္ကာပူ၏ နာမည္ႀကီး ေအာ့ခ်ာ့(ဒ္)လမ္း (Orchard Road ) တြင္ ေတြ႕ႏုိင္သည္။ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး ယာဥ္ ထိမ္းတပ္ဖြဲ႕က ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ အဓိကေနရာ ၇၉ ေနရာရွိသည္ဟု ေမလ၂၄ရက္ ေန႔တြင္ တရားဝင္ထုတ္ျပန္ေၾကညာ ခဲ့သည္။

၎တို႔အနက္ အဓိက ယာဥ္ေၾကာပိတ္ေနရာမ်ားမွာ အေနာ္ရထာလမ္းမႀကီး၊ ကမၻာေအးဘုရားလမ္းမွ စက္မႈ(၁) လမ္းဆံု၊ တာေမြ ၅ ခြဆံု၊ တာေမြ ဗလီထိပ္၊ ရန္ ကင္း စင္တာေရွ႕၊ သမိုင္းလမ္းဆံု၊ ဆရာစံလမ္း၊ ေခ်ာ္တြင္းကုန္း လမ္းဆံုတုိ႔လည္း ပါဝင္လာၾကသည္။ထုိ႔ျပင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အမွတ္ (၂) ယာဥ္ထိန္းရဲတပ္ဖြဲ႕မွဴး ႐ံုး က လည္း ေအာင္မဂၤလာအေဝးေျပးအနီး သုဓမၼာ၊ ေဝဘာဂီႏွင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ အခ်ိဳ႕ လမ္းဆံု၊ လမ္းခြေနရာမ်ားပါ ယာဥ္ေၾကာပိတ္အဓိကေနရာမ်ားဟု သတ္မွတ္ေၾကာင္း သ တင္းထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ တရားဝင္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာမႈ မတုိင္မီကတည္းကပင္ ထိုေနရာ မ်ား၌ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ဒုကၡအစုစုကို ဘတ္စ္ကားစီး ခရီးသည္မ်ား အ ငွားကားမ်ားႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ကားမ်ား စီးနင္း လိုက္ပါသူတုိ႔ကေတြ႕ႀကံဳခဲ့ရသည္။ ေတြ႕ ႀကံဳေနရဆဲလည္း ျဖစ္သည္။ ”ဒါဟာ ေရရွည္မျဖစ္သင့္တဲ့ကိစၥပါ။ ဘယ္သူေတြကို အဓိ ကလာထိခိုက္တာလဲဆိုေတာ့ လူထုကိုပါပဲ”ဟု ျမန္မာႏုိင္ငံအင္ဂ်င္နီယာအသင္း၏ ဒုဥကၠ႒လည္း ျဖစ္ၿပီး လမ္းပိုင္းႏွင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ား အတြက္ ေျဖရွင္းႏုိ င္ မည့္ လမ္းမ်ားကို အစဥ္တစိုက္ ေလ့လာေနသူ အင္ဂ်င္နီယာ ဦးေအာင္ျမင့္က ေျပာဆိုသည္။

ၿမိဳ႕တြင္းသို႔ ဦးတည္သည့္ ျမားမ်ား
ကုန္စံုဆိုင္မွအစ အစိုးရ႐ံုးမ်ားအလယ္ ဘဏ္မ်ားအဆံုး အားလံုးနီးပါးၿမိဳ႕လယ္တြင္ အေျခခ်ထားျခင္းကလည္း ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္သို႔ ကားမ်ား၊ လူမ်ားစုၿပံဳ ဝင္လာသည့္ အ ခ်က္ျဖစ္သည္ဟု ဦးကိုကိုလိႈင္က ဆိုသည္။ ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္သို႔ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္လိုင္းမ်ား တစ္ေနရာတည္း ဦးတည္ေနျခင္းကလည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္မႈ ျပႆနာမ်ားထဲမွ အဓိ ကအခ်က္တစ္ခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း အင္ဂ်င္နီယာ ဦးေအာင္ျမင့္က ေထာက္ျပသည္။ လမ္းေၾကာင္းတူယာဥ္လိုင္းမ်ား တစ္လိုင္းထက္ ပိုကာရွိေနျခင္းကလည္း ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ မႈ ျပႆနာမ်ားအနက္ တစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း ဗႏၶဳလသယ္ယူပို႔ ေဆာင္ေရး မန္ေနဂ်င္းဒါ႐ိုက္တာ ဦးမ်ိဳးျမင့္က ဆိုသည္။

သို႔ေသာ္ လုိင္းကားမ်ားအေနႏွင့္ လမ္းေၾကာတစ္ခုတြင္ တစ္စီးႏႈန္းသာရွိပါကမွတ္တုိင္တြင္ၾကာျမင့္စြာရပ္ျခင္း၊ လူေစာင့္တင္ၿပီးမွသာ ထြက္ခြာျခင္း စ သည့္ျပႆမ်ားလည္း ရွိႏုိင္သည္ဟု ခရီးသည္မ်ားက ဆိုၾကသည္။ မွတ္တုိင္တြင္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ ရပ္တန္႔၍ လူတင္ျခင္းဆိုသည္မွာ တစ္ရက္လွ်င္ ခရီးစဥ္အစ အဆံုး ေလးေခါက္ ေျပး ဆြဲေနႏုိင္ သည့္ အေျခအေနမွာ ျဖစ္ႏုိင္ေသာ္လည္း ယခုအခါ ေခါက္ေရႏွင့္အတည္အက်ေျပးဆြဲရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ ေၾကာင္း ၄၈ အထူးယာဥ္ေမာင္း ဦးဝင္း ေမာင္က တုံ႔ျပန္ေျပာ ဆို သည္။
”ေခါက္ျပန္မ်ားမ်ား ဆြဲႏုိင္ရန္ မစဥ္းစားႏုိင္ေတာ့ဘဲ ပထမဦးဆံုးေခါက္မွာ လမ္းမပိတ္ဖို႔သာ ဆုေတာင္းေနရတယ္။ ယခင္ကလိုလည္း ဝင္ေငြမေကာင္းေတာ့ ပါ”ဟု ၎က ထပ္မံေျပာဆိုသည္။ ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆြဲေပးေနသည့္ခရီးသည္ တင္ယာဥ္လိုင္းေပါင္း ၃ဝဝ ေက်ာ္ရွိၿပီး ဘတ္စ္ကားစီးေရမွာလည္း ၅ဝဝဝ ေက်ာ္ ရွိသည္။ ရန္ကုန္တုိင္းအတြင္း မွတ္ပံုတင္ထားသည့္ လူစီးယာဥ္ေပါင္း ႏွစ္သိန္းခုနစ္ေသာင္းေက်ာ္ ရွိလာၿပီဟု ၂ဝ၁၄ ဧၿပီလ စာရင္းဇယားမ်ားအရ သိရသည္။
”ျမန္မာႏုိင္ငံက အမ်ားျပည္သူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးဟာ ေခြၽးနံ႔ေတြနဲ႔ မႊန္ထူျပည့္ႏွက္ေနတဲ့ ဘတ္စ္ကားေပၚမွာ တိုးႀကိတ္ေနရတာပါပဲ။ မသက္သာပါဘူး။ ဒါကိုပဲလူ အမ်ား စုက အားကိုး ေနရပါတယ္။ ဆြစ္ဇာလန္ႏုိင္ငံမွာေတာ့ အမ်ားျပည္သူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ဆိုတာ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ၊ တတ္ႏုိင္၊ မတတ္ ႏုိင္ အေျခအေနေတြေပၚမွာ မူမတည္ ဘဲ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကအစ သာမန္လူတန္းစားအထိ (Public Transportation) ျပည္သူ႔သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရးကိုသာ အသံုးျပဳၾကပါတယ္”ဟု Thura Swiss ကုမၸဏီ ေဒါက္ တာ ေအာင္သူရက ေျပာသည္။

လူေတြ ျပြတ္သိပ္ေနတဲ့ ခရီးသည္တင္ဘတ္စ္ကားမ်ား၊ အေနာ္ရထာလမ္းမေပၚတြင္ ပိတ္မိေနသည္မွာ နာရီဝက္ေက်ာ္ရွိသည္။ သာေကတမွ ဘုရင့္ေနာင္ သို႔ ႏွစ္ဆင့္ စီး သြားရမည့္ အသက္ ၅ဝ အရြယ္ အင္ဂ်င္နီယာေဒၚေဆြေဆြျမင့္ တစ္ေယာက္သက္ျပင္းရွည္မ်ားခ်လ်က္ ရွိသည္။ ႐ံုးေရာက္လွ်င္ ေန႔လယ္စာတန္းစားရသည့္ အေနအ ထားျဖစ္ေနၿပီ ကားေပၚတြင္ လူေငြ႕မ်ားတေထာင္းေထာင္း ထကာ ပူေလာင္ေနသည္ဟုလည္း သူမ က ညည္းတြားေျပာသည္။တကယ္တမ္း သူမအေနျဖင့္ လမ္းပိတ္၍ အခ်ိန္မွန္ မေရာက္ျခင္းေၾကာင့္ ႐ံုးလစာ ျဖတ္ခံရေပါင္း မနည္းဟုလည္း သူမက ဆိုသည္။ ထိုအသံမ်ားသည္ ရန္ ကုန္ၿမိဳ႕ေန ျပည္သူမ်ား၏ ရင္တြင္းျဖစ္ သံစဥ္မ်ားျဖစ္ကာ ဘယ္အခ်ိန္အထိ ထိုကဲ့သို႔ ညည္းတြားေနရဦးမည္နည္း။ ၂ဝ၃ဝ ေရာက္လွ်င္ ရန္ကုန္လူဦးေရမွာ ၁ဝ သန္းခန္႔ ထိ တိုးပြားလာႏုိင္ၿပီး လူမ်ားလာသည္ႏွင့္အမွ် ကား လည္းမ်ားလာမွာ ျဖစ္သည္။

စမ္းသပ္ခံ ျပည္သူ႔သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္
စီးပြားေရး ေတာင့္တင္းေသာ္လည္း လူတစ္ဦးလွ်င္ ကားတစ္စီးႏႈန္း ဝယ္စီးရန္မွာ ျဖစ္သင့္သည့္အေနအထား မဟုတ္ေၾကာင္း ကမၻာ့ဖံြ႕ၿဖိဳးၿပီး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ တုိင္းျပည္ မ်ားတြင္ လည္း ထိုအေျခအေန မရွိေၾကာင္း ၎တုိ႔အတြက္ ေမာင္းႏွင္ရန္ လံုေလာက္ သည့္လမ္းမ်ားရွိရန္လုိေၾကာင္းကို သမၼတအႀကံေပး ဦးကိုကိုလိႈင္က ေျပာသည္။ ရန္ကုန္ လူ ဦးေရ၏ လိုင္းကားစီးႏႈန္းမွာ ၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ၃၂ သန္းျဖစ္သည္ဟု ယခုႏွစ္ထုတ္ျပန္သည့္ စီးပြားေရးဆုိင္ရာအၫႊန္းကိန္း (Eco- nomic Indicators) ထု တ္ျပန္ခ်က္အရ သိရသည္။ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေန ခ်မ္းသာၾကြယ္ဝသည့္ မိသားစုအခ်ိဳ႕၌ အိမ္ရွိလူဦးေရ ထက္ကားပိုင္ဆိုင္မႈမွာ ႏွစ္ဆရွိသည္ဟု လသာၿမိဳ႕နယ္သားတစ္ဦးက ဆို သည္။ ထိုအေျခအေနကို ျပည္သူ႔သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး (Public  Transportation) စနစ္ျဖင့္သာ ေျဖရွင္းႏုိင္သည္။ တုိးတက္လာေသာ လူဦးေရႏွင့္အၿပိဳင္ အမ်ားသံုး လိုင္းကားမ်ားကို တုိးျမႇင့္ေပးရမည္ဟု ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတအႀကံေပးက ေျပာသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ပတ္ရထားလမ္းကို အိမ္ေစာင့္အစိုးရလက္ထက္ကတည္းက ေဆာက္လုပ္ေပးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕ တြင္းမွ ဆင္ေျခဖံုးရပ္ကြက္မ်ားသို႔ သြား လာေရး လြယ္ ကူေစရန္ရည္ရြယ္ေဆာက္ လုပ္ထားသည္။ တစ္ေန႔လွ်င္ ေခါက္ေရ ၂ဝဝ ေက်ာ္ေျပးဆြဲေနသည့္ အဆိုပါ ၿမိဳ႕ပတ္ရထားမွာ စီးနင္းသူ တစ္ေန႔လွ်င္ တစ္သိန္းေက်ာ္ရွိသည္ဟု သိရသည္။ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းႏုိင္ရန္ ခရီးသြားျပည္သူမ်ား စဥ့္ အိုးတန္း-လိႈင္သာယာ ေရယာဥ္လမ္းကို ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၁၂ ရက္ေန႔က ဖြင့္ လွစ္ေျပးဆြဲေပးခဲ့သည္။ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ေမလတြင္ FMI ႏွင့္ျပည္တြင္းေရေၾကာင္းတို႔ ပူးေပါင္းကာ လိႈင္သာယာကားမွတ္တုိင္ႏွင့္ သေဘၤာဆိပ္အၾကား အႀကိဳ အပို႔ ျပဳ လုပ္ေပး ခဲ့သည္။

ထိုအစီအစဥ္ မွာလည္း သေဘၤာအစား ဘတ္စ္ကား စီးၾကသူမ်ားသာမ်ားေလရာ ျပန္လည္ ပိတ္သိမ္းခဲ့ရသည္။ ႏုိင္ငံတကာ၏ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ ျပႆနာ ေျဖ ရွင္း သည့္နည္း လမ္းမွာ ေရယာဥ္ခရီးစဥ္ႏွင့္ ေျဖရွင္း၍မရ ေၾကာင္း ျပည္တြင္းေရေၾကာင္း ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚဌာနခြဲမန္ေနဂ်ာ ဦးသန္႔ဇင္ဦး က ၎အျမင္ကို ေျပာျပသည္။ ”ကားမွတ္ တိုင္အ ထိေတာ့ ဆိပ္ကမ္းလုပ္ေပးေတာ့မရဘူး”
သင့္ေၾကာင့္ ကားလမ္းမပိတ္ပါေစႏွင့္
ကုန္းလမ္းပို႔ေဆာင္ေရးၫႊန္ၾကားမႈ ဦးစီးဌာနမွ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဧၿပီလအထိ (က) ကိုယ္ပုိင္ယာဥ္ေမာင္းလိုင္စင္ သံုးေသာင္းနီးပါးကိုလည္းေကာင္း၊ (ဃ)အငွား ယာဥ္ေမာင္း လုိင္စင္ တစ္သိန္းေျခာက္ေသာင္းကိုလည္းေကာင္း ထုတ္ေပးခဲ့သည္ဟု သိရသည္။ လမ္းေပၚတြင္ ပူပူေႏြးေႏြး လိုင္စင္အသစ္မ်ားကိုင္ကာ စိတ္ထင္တိုင္း ေမာင္းေနၾက သူ မ်ား တုိးပြားလာေၾကာင္း အငွားယာဥ္ေမာင္းသက္တမ္း ႏွစ္ ၂ဝ ေက်ာ္ရွိသူ ဦးေငြစိုးက သူ႔အေတြ႕အႀကံဳ ကို ေျပာျပသည္။တစ္သိန္းေက်ာ္ အေရအတြက္ ရွိလာသည့္ ယာဥ္ေ မာင္းမ်ားအေနျဖင့္ယာဥ္ႏွင့္ လမ္းအေပၚတြင္ ပုိမိုကြၽမ္းက်င္ ပိုင္ႏုိင္မႈရွိရန္လုိအပ္ၿပီးလမ္းစည္း ကမ္းႏွင့္အညီေမာင္းႏွင္တတ္ရန္လည္း လိုအပ္လာေၾကာင္း အထူးသျဖင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ခ်ိန္တြင္ အနည္းငယ္ေခ်ာင္မည့္ လမ္းေၾကာကိုေရြးခ်ယ္သြားလာႏုိင္ျခင္းမရွိဘဲ ယာဥ္ေၾကာက်ပ္ လမ္းမႀကီးမ်ားေပၚတြင္သာ စုၿပံဳတိုးေနျခင္းက လည္း ျပႆ နာတစ္ခုျဖစ္သည္ဟု သက္တမ္းရင့္ ယာဥ္ေမာင္းမ်ားက ေထာက္ျပ သည္။

ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ားသည္ မီး ပြိဳင့္စနစ္ မ်ားျပားေနျခင္းေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ၿပီး နည္းႏုိင္သမွ် နည္းေအာင္ ေဆာင္ရြက္သင့္သည္ျဖစ္ေၾကာင္း သမၼတ အႀကံေပး ဦးကို ကို လိႈင္က ေျပာသည္။ အင္ဂ်င္နီယာအသင္း ဒုဥကၠ႒ ဦးေအာင္ျမင့္ကမူ ”လူျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းထက္ နည္းပညာအသံုးျပဳ၍သာ ေျဖရွင္းသင့္သည္”ဟု သံုးသပ္ေျပာ ဆို သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္ ေနရာမ်ားတြင္ ယာဥ္ရပ္နားရန္ ေနရာမ်ား တိတိက်က်ေပၚေပါက္လာရန္လိုၿပီ။ စည္းကမ္းမဲ့ ယာဥ္ရပ္နားျခင္းတို႔ကလည္း ယာဥ္ ေၾကာ ပိတ္ ျပႆနာ ကို ျဖစ္ပြားေစသည္ ဟု ခရီးသြားမ်ားက ေထာက္ျပေျပာဆို လာၾကသည္။

ေက်ာင္းဖြင့္ရာသီ၌ နာမည္ႀကီး ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ကိုယ္ပိုင္ေက်ာင္းႀကိဳ ယာဥ္ငယ္မ်ား၊ ယာဥ္ေၾကာေပၚတြင္ ထပ္ဆင့္ရပ္နားျခင္းကလည္း ယာဥ္ ေၾကာပိတ္ ဆို႔မႈမ်ား ကို ျဖစ္ေ စသည္ဟု ႏုိင္ငံတကာ ပညာေရး လမ္းေၾကာင္းအ တြက္ အႀကံေပးေနသည့္Crown Education မွ ဦးေအာင္ေက်ာ္ဆန္းက ေျပာသည္။ ႏုိင္ငံတကာမွာလုိ အဝါေရာင္ေ က်ာင္းကား အႀကီးႀကီးေတြလုပ္ၿပီး ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားမ်ားကို တစ္ခါတည္းနဲ႔ သယ္ပို႔ေပးႏုိင္တာမ်ိဳး လုပ္ရမည္။သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ယခု ဇြန္ လမွစကာ နံနက္ ၈ နာရီမွ ၉ နာရီ ၾကား ေန႔လယ္ ၁၂ နာရီ ၂ နာရီၾကား၊ ညေန ၅ နာရီအခ်ိန္မ်ားတြင္ နာမည္ေက်ာ္ ေက်ာင္းႀကီးမ်ားေရွ႕၌ ယာဥ္မ်ား ပိတ္ ေန သည္ ကို ျပန္ လည္ေတြ႕ျမင္ ရဦး မည္ ျဖစ္သည္။

ေဆးၿမီးတုိႏွင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ
ေရႊဂံုတုိင္၊ လွည္းတန္း၊ ဘုရင့္ေနာင္ ခံုးေက်ာ္တံတား သံုးစင္းကို ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္အတြင္း အၿပီးသတ္ တည္ေဆာက္ ခဲ့ၾကသည္။ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ ဆို႔မႈကို ေျဖ ရွင္း ရန္ ျဖစ္ သည္။ ေျမနီကုန္း ခံုးေက်ာ္တံတားအသစ္ တစ္စင္းကိုလည္း က်ပ္ေငြ ၁၆ ဘီလ်ံ ေက်ာ္သံုးစြဲၿပီး ၂ဝ၁၄ -၂ဝ၁၅ ဘ႑ာ ႏွစ္၌ တည္ေဆာက္ သြားဦးမည္ဟု ရန္ ကုန္ တိုင္းေဒ သႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕အထူးအစည္းအေဝး ဆံုးျဖတ္ခ်က္အရသိရသည္။

”လမ္းပိတ္တဲ့ ျပႆနာကို ဖားခံုသလိုမ်ိဳး တံတားထိုး ေျဖရွင္းလို႔မရဘူး” ဟု အင္ဂ်င္နီယာအသင္း ဒုဥကၠ႒ ဦးေအာင္ျမင့္က ေဝဖန္ေထာက္ျပထားသည္။ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းႏွင့္ စင္ကာပူႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ခံုးေက်ာ္တံတားမ်ား တည္ေဆာက္ေျဖရွင္းေသာ္လည္း တစ္ဆက္တစ္ဆက္တည္း တံတားမ်ားျဖစ္၍ အျမန္လမ္းမ်ားသဖြယ္ သြား လာႏုိင္ၾက ျခင္းျဖစ္ သည္။ ရန္ကုန္မွ ခံုးေက်ာ္တံ တားမ်ားမွာ မီးပြိဳင့္တစ္ပိြဳင့္စာ ေက်ာ္ ျဖတ္သည့္အေျခအေနသာရွိသည္ဟု ယင္းက ေျပာသည္။

ႏုိင္ငံတကာတြင္မူ ခံုးေက်ာ္တံတား သာမက ေျမေအာက္ရထား၊ ေျမေအာက္ လမ္းမ်ားႏွင့္ ႏွစ္ထပ္၊ သံုးထပ္ကားလမ္းမ်ား၊ ၿမိဳ႕ပတ္အျမန္လမ္းမ်ား ထားရွိၿပီး ယာဥ္ကို အေႏွာင့္အယွက္ မရွိေစရန္ ျပဳလုပ္ေပးထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ၎အစီအစဥ္မ်ားမွာ ေငြေၾကးအရင္းအႏွီးမ်ား စြာ ကုန္က်မည့္အရာမ်ားျဖစ္ကာ ျမန္မာ ႏုိင္ငံအတြက္ ခက္ ခဲဦးမည္ဟု ပညာရွင္အမ်ားစုက တစ္ညီတစ္ညာတည္းေျပာဆို ၾကသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္မူ ခရီးသည္တင္ အေဝးေျပးယာဥ္လိုင္းမ်ားကို အေဝး ေျပးဝင္းမ်ားျပဳလုပ္ကာ ၿမိဳ႕ အစြန္တြင္ ထားရွိေပးထားေသာ္လည္း အမ်ားျပည္သူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ မေကာင္း ျခင္းေၾကာင့္ ခရီးသြားမည့္ႏႈန္းထားထက္ ၿမိဳ႕တြင္းမွ အေဝးေျပးဝင္းသုိ႔ သြားမည့္ ကုန္က်စရိတ္ ပိုမိုျမင့္မားေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ”ေနျပည္ေတာ္ ကားခ ၆ဝဝဝ။ ၿမိဳ႕ထဲကေန ေအာင္မဂၤလာကို ၅ဝဝဝ။ အဲဒီလို ျဖစ္ေနတယ္”ဟု သမၼတ အႀကံ ေပး ဦးကိုကိုလိႈႈင္က ေျပာသည္။

လမ္းေလွ်ာက္ဖို႔ ေနရာေပးပါ
”ရန္ကုန္ရဲ႕ ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ကားေတြအတြက္ ျဖစ္ေနၿပီး လမ္းေလွ်ာက္မယ့္ လူေတြအတြက္ မဟုတ္ ေတာ့ဘူးဆိုတာ စိတ္မေကာင္းႀကီးစြာ ေတြ႕ရပါတယ္” Yangon Heritage Trust  မွ ၿမိဳ႕ ျပစီမံကိန္းအပိုင္းကို ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္သူ Megan Quirk အား အယ္ဂ်ာဇီးယား မီဒီယာက ေမးျမန္းရာ ေျဖၾကား ျခင္းျဖစ္သည္။ ရန္ ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ တကၠစီအစီးေရ သံုးေသာင္းေက်ာ္ရွိေနၿပီ။ အေမရိကန္ နယူးေယာက္ၿမိဳ႕၏ ႏွစ္ဆျဖစ္သည္ဟုလည္း ေထာက္ျပထားသည္။လူမ်ား လမ္းေလွ်ာက္ရန္ စႀကၤ ံပ လက္ေဖာင္းမ်ားမရွိျခင္း၊ စက္ဘီးစီးနင္းရန္ ခြင့္မျပဳျခင္းတို႔ကလည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ေျဖရွင္းႏုိင္မည့္ နည္း လမ္းမ်ားအား ပိုမိုခက္ခဲေစ သည္ ဟု ေရး သား ပါရွိ သည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေန ျပည္သူမ်ားကို လမ္းေလွ်ာက္ႏုိင္ရန္ ပံ့ပိုးေပးပါက ယာဥ္စီးမႈႏႈန္း ေလ်ာ့က်သြားမည္ျဖစ္ သည္။ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာ လည္း အဆင္ေျပသြားႏုိင္သည္။ ထုိ႔ ေၾကာင့္ လမ္းေလွ်ာက္သမားမ်ားအတြက္ ပလက္ေဖာင္းက်ယ္က်ယ္ဝန္းဝန္း ဖန္တီးေပးသင့္ေၾကာင္း Yangon Heritage Trust  မွ ပညာရွင္ တစ္ဦး ျဖစ္ သည့္ ေဒါက္တာ သန္႔ျမင့္ဦးက လူမႈ ကြန္ရက္ စာမ်က္ႏွာႏွင့္ ေဟာေျပာပြဲမ်ား တြင္ အႀကံဥာဏ္ေပးခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးက လက္ရွိ လူ သြားပလက္ေဖာင္းမ်ားကို ယာဥ္သြားလမ္းမမ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ခ်ဲ႕ထြင္ေနသည္ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ ေတြ႕ရသည္။

ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင့္ ျပည္ သူမ်ား နစ္နာဆံုး႐ံႈးရသည့္ လုပ္အား ခမ်ားကို စီးပြားေရး ပညာရွင္ ကိုသန္း စိုးက တြက္ခ်က္ျပထားသည္။ တစ္ေန႔လွ်င္ ဘတ္စ္ကားစီးသူ သံုးသိန္းဆိုပါစို႔၊ သူတို႔၏တစ္ေန႔ပ်မ္းမွ် လုပ္ခက်ပ္ေငြ ခုနစ္ေထာင္ျဖင့္ တြက္ခ်က္လွ်င္ တစ္နာရီလုပ္အားခမွာ ၈၇၅ က်ပ္ ျဖစ္သည္။ ယာဥ္ေၾကာတစ္နာရီ ပိတ္ဆို႔လွ်င္ လူ သံုးသိန္းအတြက္ လုပ္အားခ သန္းႏွစ္ရာေက်ာ္ ဆံုး႐ံႈးမည္ဟု ယင္းက တြက္ခ်က္ျပထားသည္။ ထိုကဲ့သို႔ ဆံုး႐ံႈးနစ္နာေနသည္သာမက မိသားစု ေတြ႕ဆံုခ်ိန္မ်ား နည္းပါး လာျခင္း၊ ကိုယ္ပိုင္အခ်ိန္ ေလ်ာ့နည္း လာျခင္းမ်ားလည္း ျဖစ္လာေနၿပီဟု ကိုသန္းစိုးက ဆက္လက္ေျပာသည္။

ခရီးသြားျပည္သူမ်ား၏ စြမ္းအား၊ လုပ္အားခႏွင့္ အခ်ိန္မ်ားဆံုး႐ံႈးေနျခင္းကို မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ ေျဖရွင္းေပးႏုိင္မည္နည္း။ ”နည္းမွန္လမ္းမွန္နဲ႔ ေျဖရွင္းဖို႔ အခ်ိန္ေရာက္ေန ပါၿပီ။ မဟုတ္ရင္ေတာ့ မၾကာခင္တိုးပြားလာဦးမယ့္ ကားေတြနဲ႔ ရင္ေလးစရာအေနအထားပါပဲ”ဟု အင္ဂ်င္နီယာအသင္း ဒုဥကၠ႒က ဦးေအာင္ျမင့္က သံုးသပ္ျပသည္။
သုတလင္း၊ ျမတ္စုၿငိမ္း၊ အိမ္စည္စိုးစံ

Popular Journal


0 comments:

Post a Comment